Hier heb je recht op als je in Nederland werkt

Je wordt beschermd door de wet

Als arbeidsmigrant, heb je recht op dezelfde arbeidsvoorwaarden als je Nederlandse collega’s. Soms krijg je als arbeidsmigrant minder betaald dan je Nederlandse collega. Of je betaalt teveel voor je woning. Daarmee overtreden de werkgevers de wet. Meld het ons, als je niet krijgt waar je recht op hebt.

Dit zijn jouw rechten

Je wordt beschermd door de wet

Iedereen die in Nederland werkt, wordt beschermd door de wet. In de wet staat de minimale bescherming die geldt voor iedereen. Alle werknemers die in Nederland werken, hebben daar recht op. Je kunt daarbij denken aan:

Je hebt recht op een veilige werkplek

Je werkgever moet er volgens de Arbowet voor zorgen dat je veilig en gezond je werk kunt doen. Bijvoorbeeld door je persoonlijke beschermingsmiddelen te geven, als je werkt in een gevaarlijke omgeving.

Je mag niet te lang achter elkaar werken

In de Arbeidstijdenwet zijn afspraken gemaakt over hoe lang je achter elkaar mag werken. Je mag niet langer dan 60 uur per week werken en maximaal 48 uur over gemiddeld 16 weken.

Je hebt recht op het minimumloon

Iedereen heeft recht op tenminste het minimumloon. Kijk op de website van de Rijksoverheid hoeveel dit is. Vaak heb je recht op een hoger loon dat is afgesproken in de cao (zie ook punt 3).

Je wordt (meestal) beschermd door een cao

In de meeste sectoren geldt een collectieve arbeidsoverkomst (cao). In de cao heeft de FNV met werkgevers afspraken gemaakt over bijvoorbeeld je loon, toeslagen, vergoedingen en nog veel meer. Aan deze afspraken moet iedereen zich houden. Ga naar de cao-zoeker om te kijken of in jouw sector of bedrijf een cao geldt.

Je hebt recht op gelijk loon voor gelijk werk

Als je in Nederland werkt, heb je recht op hetzelfde loon als je Nederlandse collega’s met hetzelfde werk. Gelijk werk = Gelijk loon. Het maakt niet uit welke nationaliteit je hebt of waar je vandaan komt. Waar je werkt, is belangrijk. Dit is zo afgesproken in Europa en ook geregeld in de Nederlandse wet.

De hoogte van je loon is afhankelijk van de cao of bedrijfsregeling. Om te bepalen op welk loon je recht hebt, moet je ingedeeld worden in een functie. Welke functie hangt vooral af van je taken, maar ook van factoren zoals zelfstandigheid, ervaring of diploma’s. Vraag aan je collega's die hetzelfde werk doen, in welke functie zij zijn ingedeeld.

Je hebt recht op een duidelijk contract en loonstroken

Als je in Nederland werkt, heb je recht op een contract en loonstroken. Deze moeten zijn geschreven in een taal die jij begrijpt. Het moet duidelijk zijn wat je loon is en welke kosten daarvan worden afgetrokken. Als je geen contract of loonstroken hebt, vraag deze dan aan je werkgever op papier of digitaal. Dit is belangrijk als je vragen hebt over je loon of contract, of als er discussie ontstaat over bijvoorbeeld je loon.

Je hebt (soms) recht op vergoeding voor reiskosten en huisvesting

In sommige cao’s hebben werknemers die ver van huis werken recht op een vergoeding voor tijdelijke huisvesting én reiskosten naar het thuisland. Deze kosten mogen niet van je loon worden afgetrokken. Soms zijn hierover afspraken gemaakt in de cao. De inhouding op je loon mag niet onredelijk hoog zijn.

Je hebt recht op naleving van de cao

Als je denkt dat je te weinig betaald krijgt, of als er kosten van je loon worden afgetrokken die niet kloppen, kun je dit anoniem aan ons melden. Dit kan je het beste doen samen met je collega’s. Samen sta je sterker. Wij bekijken dan jouw situatie en geven advies wat je het beste kunt doen. Ook de overheid controleert sectoren en bedrijven op naleving van de wet en cao.

Je mag lid worden van een vakbond

Iedereen die in Nederland werkt, mag lid worden van een vakbond. Ook als je in Nederland werkt en je niet permanent in Nederland woont. De FNV komt op voor de belangen van iedereen die in Nederland werkt, ook die van arbeidsmigranten. De vakbond staat aan jouw kant. Wat je met ons bespreekt, zullen we nooit door vertellen aan je werkgever. Wij helpen je met problemen op je werk, zonder dat jij in de problemen komt.

Ben je al lid van een vakbond in je eigen land, en is die vakbond aangesloten bij de ETUC (European Trade Union Federation), dan kun je ook steun krijgen van FNV, als je tijdelijk in Nederland werkt.