Wereldwijde samenwerking

Met buitenlandse vakbonden en organisaties

Samen met vakbonden en organisaties wereldwijd verdedigen we de rechten van werknemers en vakbonden. En dat is nodig, want jaarlijks worden er honderden mensen vermoord en duizenden mensen gearresteerd of ontslagen omdat ze actief zijn voor hun vakbond. Daarnaast werken we aan gelijke behandeling van alle werkenden ongeacht afkomst, kleur, gender, religie etc. en ondernemen we mondiaal actie tegen o.a. kinderarbeid.

Internationale vakbond voor bouw- en houtsector (Building and Woodworkers International - BWI)

De BWI voert wereldwijd in onze sector solidariteitsprojecten uit (in samenwerking met onder andere FNV Mondiaal en FNV Bouwen en Wonen). Ook neemt de BWI deel aan de overleggen van de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO; ook wel ILO). Doordat wij lid zijn van de BWI praten we als sector mee over ontwikkelingen op mondiaal niveau. Klimaatverandering en arbeidsmigratie zijn bijvoorbeeld niet alleen Europese thema’s.

Europese Federatie van Bouw- en Houtarbeiders (EFBH)

We zijn ook lid van de EFBH. Hier proberen we invloed uit te oefenen op de Europese politiek en daarmee rechtstreeks op jouw arbeidsvoorwaarden. Samen met de EFBH voeren we campagnes op o.a. veilig en gezond werken; en op het beperken van de ketens en het invoeren van een ‘social ID card’ op de bouwplaats.

Met de Europese werkgevers in de bouw- en de hout proberen we sectorale afspraken te maken op Europees niveau.

FNV over de grens

Wil je meer weten over het Europese en internationaal vakbondswerk? Kijk bij FNV over de grens en lees alles over de Europese en wereldwijde samenwerking van bonden en organisaties.