De onmisbaren zijn alle mensen waar onze samenleving niet zonder kan. Officieel cruciaal genoemd aan het begin van de coronacrisis, maar vaak onderbetaald, met een hoge werkdruk en veel onzekerheid. Daarom zijn we de Ode aan de Onmisbaren gestart!

Het Comité van de Onmisbaren

De Ode aan de Onmisbaren wordt nu al gesteund door ruim 15.000 mensen en gedragen door een heel actief actiecomité. Dit comité bestaat uit onder andere zorgverleners, schoonmakers en afvalverwerkers. Kijk hieronder voor een overzicht van de ambassadeurs.

Wil je namens jouw collega's ambassadeur van de onmisbaren worden? Stuur dan een email naar onmisbaren@fnv.nl

Khadija Hyati, schoonmaker

Ik ben Khadija Hyati en ik ben de President van FNV Schoonmaak. Afgelopen jaar heeft iedereen gezien hoe belangrijk ons werk is, want zonder de schoonmakers geen schone ziekenhuizen, geen schone scholen, treinen en bussen. Ons werk is noodzakelijk en onmisbaar. Daarom gaan wij samen de strijd aan voor respect en waardering voor álle onmisbaren. Niet alleen in woorden, maar vooral in daden!

Marco Groenewoud, vuilnisman

Mijn naam is Marco en ik rij al 26 jaar op de vuilniswagen. M’n collega’s en ik houden ons land schoon. Tijdens de pandemie moesten we extra hard werken. En wat we kregen als bedankje? Een pak stroopwafels. Maar daar kan ik de opleiding van m’n dochter niet van betalen. Het is hoog tijd voor échte waardering, zodat we meer verdienen en gezond ons pensioen kunnen halen!

Kitty van Blankers, medewerker gehandicaptenzorg

Mijn naam is Kitty en ik zorg al vele jaren met hart en verstand voor mijn cliënten met een verstandelijke beperking. Ook tijdens de coronaperiode. Mijn collega’s en ik zijn er altijd! Maar wie zorgt er voor ons? Wie zorgt ervoor dat wij ons werk verantwoord kunnen blijven doen? Met voldoende, geschoolde mensen en met voldoende waardering voor ons werk? Wij willen nu én in de toekomst met hart en verstand kunnen blijven zorgen. De rek is eruit!

Erwin Hoogenboom, allround medewerker buitenruimte

Mijn naam is Erwin en ik ben geboren en getogen in Deventer. Ik ben werkzaam in de sector Grondstoffen Energie Omgeving (GEO). Mijn collega’s en ik houden Nederland leefbaar en schoon. 24 uur per dag en 7 dagen in de week. Onze sector werd als onmisbaar bestempeld, helaas is dat niet terug te vinden in waardering en in de portemonnee. Daarom steun ik deze actie om de waardering te krijgen die ons toekomt.

Kapi Lijfrock, treinschoonmaker

Overdag of 's nachts, wij treinschoonmakers moeten altijd door weer en wind. De treinen worden niet schoon van achter Zoom of Teams. Voor ons is er nooit een 'lockdown'. Toch worden we nog steeds ondergewaardeerd. Van ons loon kun je geen gezin onderhouden. Het is de hoogste tijd dat we opstaan. Dat we van stille muisjes weer brullende leeuwen worden. Dat deden we eerder, dat kunnen we weer.

Mischa van der Heijden, kinderopvangmedewerker

Ik ben Mischa en ik werk in de sector kinderopvang als pedagogisch medewerker op de BSO. De kinderopvang vervult een cruciale rol in de opvoeding en vorming van kinderen, in de belangrijkste levensjaren. Het is tijd voor meer waardering en lagere werkdruk. Zodat wij het beste voor de kinderen kunnen zorgen in deze belangrijke periode van hun leven.

Maaike Metsje Visser, medewerker gehandicaptenzorg

Hoi, ik ben Maaike. Ik heb altijd met veel plezier in de gehandicaptenzorg gewerkt, maar het afgelopen jaar heb ik mij wel afgevraagd waarom ik het nog doe. We werken harder dan ooit tevoren en doen er alles aan om onze mensen niet bloot te stellen aan het coronavirus. Tegelijkertijd wordt er niets aan de te hoge werkdruk gedaan. Het is tijd om deze neerwaartse spiraal te stoppen. Want wij verdienen meer dan alleen applaus!