Monique, wasserijmedewerker

‘Aan het einde van de maand sta je niet voor de keuze tussen uit eten gaan of naar de bioscoop, maar moet je kiezen tussen rekeningen betalen of brood kopen’

Monique werkt al ruim 30 jaar in de textielwasserij. Een vaak ongeziene industrie waar zwaar en onmisbaar werk wordt verricht, om bijvoorbeeld ziekenhuisbedden van schone lakens te voorzien. Toch worden de klappen van de inkomenscrisis er hard gevoeld: ‘Onze inkomens schommelen net rond het huidige minimumloon. Daarmee red je het niet meer.’

Portret Monique

Op reserves leven

‘Ik moet al ruim een half jaar op mijn reserves teren. Niet om een luxe meer of minder, maar gewoon om de dagelijkse boodschappen en rekeningen te kunnen betalen. Structureel meer dan honderd euro tekortkomen is onhoudbaar, ook veel collega's hebben het zwaar.’

Plezier en voldoening

Met veel plezier en voldoening heeft Monique zich genesteld in het vakgebied, ondanks dat het fysiek aanpoten is: ‘Het nauwe contact met je collega's op de wasserij is altijd mooi en het werk dat we afleveren geeft veel voldoening. Een berg vuile was zien binnenkomen, die je dan met hard werken schoon en netjes opgevouwen weg ziet gaan.’ Ondanks dat het werk fysiek zwaar is en niet al te best betaalt, hielden het plezier en de zekerheid Monique op haar plek: ‘Eind jaren tachtig was het economisch ook lastig, dan geef je werkzekerheid niet zomaar op. Gelukkig had ik in mijn geval de mogelijkheid om mijn werk met mijn slijtage mee te laten veranderen. Anders had ik het fysiek niet vol kunnen houden.’

Rekeningen óf brood

Ondanks het onmisbare werk dat Monique en haar collega's leveren, is het huidige inkomen te weinig om van te leven: ‘We krijgen structureel te weinig, terwijl alles alsmaar duurder wordt. De energierekening is al verdubbeld. De boodschappen en benzine blijven maar duurder worden, terwijl je niet weet of het einde hiervan überhaupt in zicht is. Een kapotte auto of wasmachine kan je er onmogelijk bij hebben. Wij moeten veel reizen om op locatie te zijn - thuiswerken is geen optie. Aan het einde van de maand sta je dan niet voor de keuze tussen uit eten gaan of naar de bioscoop, maar moet je kiezen tussen rekeningen betalen of brood kopen.’

Elkaar niet kapot concurreren

Als Monique het een dag voor het zeggen zou hebben in Nederland, zou ze ervoor zorgen dat werken beter loont. Dat kan door de ongelijkheid tussen inkomen uit werk en vermogen aan te pakken: ‘Dat de één rijk kan worden door puur het geluk te hebben vermogend te zijn, terwijl de ander met keihard werken de eindjes niet meer aan elkaar kan vastknopen. Die ongelijkheid die voor werkenden onoverbrugbaar is, daar zou ik wat aan doen. Veel werkenden in Nederland zijn al blij als ze gezond hun pensioen zouden kunnen halen, maar het lukt ze nu al niet meer om rond kunnen komen van hun inkomen. Hier moet aandacht en een oplossing voor komen. We moeten elkaar niet kapot laten concurreren en daarvan de keiharde gevolgen bij deze onmisbare werkenden neerleggen. Handen aan het bed is van enorm belang. En schone lakens op dat bed ook.’

Nederland verdient beter. Jij verdient beter!

Herken je jezelf in de persoonlijke verhalen? En vind je ook dat we niet kunnen accepteren dat steeds meer mensen in de financiële problemen komen? Sta samen met ons op voor hogere lonen, uitkeringen en AOW. Voor vaste banen en een betaalbare energierekening. Sluit je aan bij de FNV! Of nodig een ander uit om lid te worden en verdien een tientje.

Nieuwe leden betalen slechts € 25 voor 4 maanden voor een lidmaatschap. Ook kun je jaarlijks in de meeste sectoren tot soms wel 50% van je vakbondscontributie terugkrijgen. Check fnv.nl/contributie of dit ook voor jou geldt.

Ga terug naar de actiepagina