Roderik Rietsema

TVM verzekeringen

Hieronder lees je de ervaringen van Roderik Rietsema met verduurzaming.

Roderik Rietsema

Waarom is verduurzaming voor verzekeringsmaatschappijen belangrijk?

'Ik ben ervan overtuigd dat banken en verzekeraars het goede voorbeeld moeten geven. Onze toezichthouder, De Nederlandsche Bank, verwacht dit ook van ons. En je moet dit zelf ook willen als bedrijf. Bijvoorbeeld om aantrekkelijk te zijn voor jonge medewerkers. Voor hen is aandacht voor duurzaamheid een belangrijke drijfveer bij het uitkiezen van een werkgever.'

Welke rol speelt de OR?

'Een speciale werkgroep is aan de slag gegaan voor het opstellen van ons duurzaamheidsbeleid. Daar hebben een tweetal OR-leden een periode in meegedraaid. Als OR hebben wij ons gericht op het ophalen van kennis. Zo hebben wij samen met SBI Formaat een sessie gehad over duurzaamheid. Wat is dit precies? Waar kunnen wij zelf op letten in onze bedrijfsvoering? In die fase hebben we kritische vragen gesteld en gekeken waar er een tandje bij kon.'

Wat is het tussenresultaat?

'Als OR moet je je continu verdiepen in dit onderwerp. Vandaag gaat het over duurzaam inkopen, morgen over ons energieverbruik, overmorgen over het energielabel van ons kantoorpand. Het is ontzettend breed. Daarom voel ik mij niet altijd inhoudsdeskundig. Maar ik ervaar wel dat je ook over dingen waar je wat minder vanaf weet iets kunt toevoegen als OR. Dus ja, het tussenresultaat is dat we onderweg zijn met voor mijn gevoel met de goede dingen. Maar het is wel belangrijk dat we de verbinding houden met ons Bestuur. Denk aan informeren over voortgang, maar ook helpen als het kan.'

Wat voor lessen zou jij mee willen geven aan werknemers bij andere bedrijven?

'Zie dat je als OR beschikt over een eigen missie, visie en strategie. Draag dit uit aan je achterban en deel dit ook met het Bestuur. Ook als het gaat om duurzaamheid. Verdiep je als OR in het onderwerp. Bijvoorbeeld met hulp van een instituut dat hiermee ervaring heeft. Met een positieve flow en constructieve samenwerking kun je als OR veel bereiken qua verduurzaming.'

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.