Rechter verbiedt FNV-staking Arriva

Chauffeurs moeten blijven rijden onder slechte nooddienstregeling

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 4 mei 2024

Werknemers van streekververvoeder Arriva mogen van de rechter niet staken op 6 mei. Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer reageert teleurgesteld: 'Net als de chauffeurs zijn wij boos en teleurgesteld. Maar we laten het er niet bij zitten. We gaan kijken hoe de situatie voor de chauffeurs kunnen verbeteren.'

De streekvervoerder spande een kort geding aan tegen de FNV om de staking op 6 mei te voorkomen. De rechter verwees in haar uitspraak naar artikel 19A van de cao OV, waarin staat dat veranderingen van roosters pas zijn toegestaan nadat de ondernemingsraad daarmee heeft ingestemd.

Arriva pastte randvoorwaarden aan

Volgens Van der Gaag heeft Arriva de randvoorwaarden die van toepassing waren voor de overname van het streekvervoer van Keolis veranderd. Van der Gaag: 'Omdat de ondernemingsraad (OR) vervolgens instemde met een noodpakket, waaronder ook de nooddienstregeling, kan Arriva daarmee blijven doorgaan.'

Frustratie en teleurstelling

'Er is veel teleurstelling bij de chauffeurs en bij ons. Ook dat de OR niet is meegegaan in de wensen van de chauffeurs. Ze kiest de kant van de werkgever', aldus Van der Gaag. 'Maar we geven niet op, en hebben de chauffeurs gevraagd om het hoofd koel te houden. De chauffeurs hebben geen onredelijke eisen. Ze willen fatsoenlijke en gezonde rij- en rusttijden.'

Ziekteverzuim is torenhoog

In december vorig jaar nam Arriva het streekvervoer in Twente over van Keolis. Sinds de start zijn er verschillende problemen, waaronder de torenhoge werkdruk. Van der Gaag: 'Die was al hoog, maar is verder toegenomen door het snijden in de rij- en rusttijden. Ook het ziekteverzuim is omhooggeschoten, die is om en nabij de 30%.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.