FNV Spoor is met NS weer een stap verder in aanpak lawaai en cabine

Verzoek aan NS om opnieuw metingen uit te voeren

Redactie
Door Redactie 29 april 2024

FNV Spoor is al jaren in soms erg stevig overleg met NS om het lawaai in de cabines aan te pakken. Afgelopen periode zijn we weer een stap verder gekomen om het lawaai in de trein op korte termijn aan te pakken.

Aanpak lawaai

In het kort

Dit was de stand van zaken in februari (zie ons nieuwsbericht van 7 februari).

  • NS voert wens FNV om otoplastieken te gaan verstrekken aan machinisten, uit.
  • Procedure om otoplastieken te regelen niet toegankelijk genoeg, maar FNV adviseert haar leden wel om ze aan te vragen.
  • FNV roept OR op om NS het lawaai in de treincabine en de impact daarvan beter in beeld te laten brengen.
  • Gezondheidsonderzoek volgens FNV noodzakelijk. NS onderzoekt de mogelijkheid daartoe.

Wat gaat NS doen?

NS gaat het mogelijk maken om als machinist otoplastieken (op maat gemaakte oordoppen die je tegen lawaai en bijbehorende gezondheidsrisico’s beschermen door gericht geluiden te dempen) te dragen tijdens het werk. Na verschillende brieven en overleggen met FNV is NS tot het inzicht gekomen dat verdere reductie van de geluidsbelasting wenselijk is om de psychosociale arbeidsbelasting te verminderen. Oftewel, om concentratie- en slaapproblemen te verminderen en om het ontwikkelen van oorsuizen en overgevoeligheid voor geluid te voorkomen. Je werkplek moet immers gezond zijn.

Procedure onvoldoende toegankelijk

De procedure om otoplastieken te verkrijgen is wat FNV betreft niet toegankelijk genoeg, omdat je moet afreizen naar het AMC om de otoplastiek te testen. Het is voor de veiligheid immers belangrijk dat jullie de juiste gehoorbescherming dragen. Wel heeft NS op aandringen van FNV besloten om de test voor otoplastieken uit het personeelsdossier te houden. Je hoeft immers niet ziek te zijn om last te hebben van het lawaai. Daarnaast heeft NS aangegeven dat als de behoefte aan otoplastieken groot is, ze de procedure gaan aanpassen. Ons advies is daarom om niet af te wachten en otoplastieken aan te vragen als je last hebt van lawaai in de trein. Daarnaast horen wij graag of je tevreden bent over de procedure of dat je juist tegen problemen aanloopt. Mail daarvoor naar henri.janssen@fnv.nl je ervaringen (o.v.v. je naam, standplaats en lidnummer).

Bronaanpak moet eerste stap zijn

Binnen de wettelijk verplichte bronaanpak is het gebruik van gehoorbescherming de laatste stap. FNV pleit daarom nog steeds voor stillere treinen en dat dit ook gegarandeerd wordt voor de toekomst. Hoe meer treinen slijten, hoe meer herrie ze gaan maken, dus onderhoud van lawaaibronnen moet tijdig uitgevoerd worden. NS heeft aangegeven dat ze dit wil aanpakken via de RI&E machinisten (risico inventarisatie & evaluatie). Aan de hand van dit proces willen ze vervolgens een plan van aanpak maken.

FNV heeft aangegeven dat NS opnieuw metingen moet uitvoeren, waarbij nadrukkelijk in kaart gebracht moet worden wat de impact is van de onregelmatigheid en gepiektheid van het geluid (kurtosis). Voor een effectieve preventieve aanpak moet je immers weten wat de lawaaibronnen zijn en welke impact ze kunnen hebben. NS blijft er echter bij dat ze de algemene RI&E machinisten wil afwachten voordat ze dit onderzoek uitvoert. FNV vindt dit onbegrijpelijk en heeft de ondernemingsraad opgeroepen om deze metingen alsnog te laten onderzoeken door NS. Zie hier onze brief aan de or van NS Reizigers.

Tot slot heeft NS een expertgroep opgericht, die de schadelijkheid en hinder van geluid gaat bespreken en hopelijk ook onderzoeken. FNV acht een gericht gezondheidsonderzoek vanwege de vele klachten en de wens tot preventie noodzakelijk. We houden dan ook de vinger aan de pols dat er een goed onderzoek komt.

Al met al hebben we toch vooruitgang weten te boeken, al gaat het naar onze mening wel erg traag. Zodra er weer nieuws is te melden, informeren we jullie.

Ook daarom ben je lid van de FNV

FNV Spoor komt op voor jouw belangen op het gebied van werk en inkomen. Met meer leden staan we nog sterker.

Word lid

Is jouw collega nog geen lid? Stuur dan een uitnodiging om lid te worden.
 

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.